Hun har lovet kunden å oversende forslag til hvordan man kan utbedre avløpsrøret og det påbegynnende rørbruddet. I samråd med kollega, Vegard, har de landet på å anbefale kunden å reparere røret ved hjelp av høytrykksrensing og installere en epoxy-strømpe. Klokken tikker stadig nærmere 08.00, og Ann-Mari har fått ferdigstilt gårsdagens rapport. Vi klargjør bilen, før neste planlagte oppdrag kl. 09.00.
- Det beste med jobben er å kunne hjelpe mennesker. Mange som ringer oss står i en fortvilet situasjon, der det flyter vann eller kloakk i huset, og man er avskåret fra å bruke toalett, dusj og vask. Det er alltid en god følelse å kunne reise fra en jobb, vel vitende om at man har hjulpet kunden med å fikse problemet og på den måten gjort dagen litt bedre, sier Fjeldstad.
Hun forteller om en variert arbeidshverdag, hvor man hver eneste dag møter nye mennesker. Oppdraget kl. 09.00 er et trasésøk hvor hun skal lokalisere brudd på et avløpsrør, og markere dette i terrenget.
Hun forteller om en variert arbeidshverdag, hvor man hver eneste dag møter nye mennesker. Oppdraget kl. 09.00 er et trasésøk hvor hun skal lokalisere brudd på et avløpsrør, og markere dette i terrenget.
Trasésøket går relativt enkelt denne dagen. Det hersker ingen tvil om hvor rørbruddet befinner seg. Heldigvis kan det etter en kamerainspeksjon se ut til at forholdene ligger til rette for å kunne rehabilitere røret ved en punktreparasjon. I så tilfelle vil man unngå alternativet med å grave opp hele traseen i hagen. Det sparer kunden for både tid, og penger.
Dagens lunsj, bestående av to brødskiver og en Pepsi Max, inntas i bilen. Etter at de første to brødskivene er fortært, ringer telefonen. Nytt spyleroppdrag i Drammen. Vi spiser opp, før vi setter kursen videre.
- Vi må ofte inn i hjemmene til folk. Det skal man ha respekt for. Vi er opptatt av å utføre spylerjobbene på en så skånsom måte som mulig, som bidrar til minst mulig søl, gris og ødeleggelser, sier Fjeldstad.
Videre trekker hun frem god hygiene, og understreker viktigheten av å rense utstyret mellom jobbene. Dette for å unngå spredning av sykdomsbakterier og virus.
Etter en liten biltur kommer vi frem til neste kunde. Toalettet er tett – her må det spyles!
Spylerjobben gikk greit denne gangen, og i løpet av en liten halvtime var jobben gjort og toalettet igjen åpent og funksjonelt. Ann-Mari forteller at man i mange tilfelle selv kan fikse problemet med tett toalett.
- Ved hjelp av en sugekopp skal det ofte ikke så mye til for å åpne et tett toalett, hvis det bare har samlet seg mye papir i vannlåsen. Vi i VAT har derfor laget noen selvhjelpsvideoer med enkle tips og triks som ligger på vår nettside, slik at folk hvis de ønsker kan forsøke å fikse problemet selv, før de eventuelt kontakter hjelp, forteller hun.
På vei tilbake mot Asker og VAT-kontoret, spør jeg Ann-Mari om hun kan anbefale yrke som spyleroperatør til andre:
- Ja, absolutt! Hvis du liker en variert hverdag, og ikke er redd for litt møkk, er dette virkelig et yrke å anbefale, sier hun med et smil.